Odpady komunalne z nieruchomości niezamieszkałych
Informacje 23 kwietnia 2025
Wójt Gminy Gdów przypomina, że zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 5a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 399 z późn. zm.), właściciele nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne, są zobowiązani do zawarcia umowy na odbiór tych odpadów z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej oraz do udokumentowania przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi w Urzędzie Gminy Gdów.
Zakres obowiązku
Obowiązek ten dotyczy wszystkich właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne, w tym prowadzona jest działalność gospodarcza, zlokalizowanych na terenie Gminy Gdów, m.in.:
- zakłady produkcyjne i usługowe,
- sklepy, biura, warsztaty,
- ośrodki zdrowia, apteki,
- pensjonaty, szkoły i inne obiekty użytkowe.
Nieruchomości mieszane
W przypadku nieruchomości o charakterze mieszanym, tj. częściowo przeznaczonych na cele mieszkaniowe, a częściowo na działalność gospodarczą, właściciel nieruchomości zobowiązany jest:
- wnosić opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi do Gminy – za część mieszkalną, zgodnie ze złożoną deklaracją,
- zawrzeć oddzielną umowę na odbiór odpadów z firmą uprawnioną – dla części wykorzystywanej do prowadzenia działalności,
- w przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się w ramach opłaty dotyczącej nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy.
Zakaz mieszania odpadów
Przypominamy, że niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych z odpadami wytwarzanymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Kontrole i konsekwencje
Wójt Gminy Gdów jest zobowiązany prowadzić kontrole w zakresie posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych.
Brak posiadania stosownej umowy na wywóz odpadów zgodnie z art. 6 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 399 ze zm.) stanowi wykroczenie, za które grozi grzywna w wysokości do 5000 zł.
Ponadto tut. Organ może wszcząć postępowanie nakazujące wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną, na podstawie art. 5 ust 7 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Informacje dodatkowe
Wykaz przedsiębiorców uprawnionych do odbioru odpadów dostępny jest w Urzędzie Gminy Gdów oraz na stronie internetowej: https://www.gdow.pl/ w zakładce „Mieszkaniec” - > „Ochrona środowiska”.
Jeżeli dotychczas właściciel nieruchomości niezamieszkałej nie zawarł umowy na odbiór odpadów komunalnych zobowiązany jest do niezwłocznego wykonania tego obowiązku. Przedmiotowa umowa musi zapewnić odbiór wszystkich frakcji odpadów komunalnych w sposób zgodny z Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 maja 2021 r., w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów zgodnie z którym selektywnie zbiera się papier, szkło, metale, tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe wielomateriałowe oraz bioodpady.
W przypadku pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Urzędem Gminy Gdów.
Najnowsze artykuły
InformacjeKultura 19 maja 2025
XXIV Rajd Szlakiem Papieskim
Informacje 16 maja 2025
Zawiadomienie o XVIII sesji Rady Gminy Gdów
InformacjeSport 16 maja 2025