
Rynek 40
32-420 Gdów
tel. 12 251 41 66
tel. 12 251 42 66
fax. 12 251 40 05
We współczesnym świecie problem terroryzmu jest na tyle dotkliwy, że nie ma chyba państwa, które nie brałoby pod uwagę możliwości ataku terrorystycznego czy też innego typu zamachów. Szczególnie narażone są miejsca o podwyższonej wrażliwości. Można tu wyróżnić zasadniczo dwie grupy: zakłady przemysłowe, magazyny i inne obiekty których uszkodzenie czy też zniszczenie może spowodować straty i zniszczenia na dużym obszarze, oraz miejsca użyteczności publicznej, gdzie na małym obszarze przebywa duża liczba osób (dworce, stacje metra, lotniska, hale widowiskowe, boiska) co powoduje, że nawet przy pomocy niewielkiej ilości środków niebezpiecznych można stworzyć duże zagrożenie.
Do aktów terroru zaliczyć można umyślne destrukcyjne działania grupy ludzi. W ostatnim czasie na terenie Polski mamy do czynienia z falą protestów w których jako formę nacisku często stosuje się blokady dróg. Nie są to oczywiście akty terroru, lecz często bardzo uciążliwe dla obywateli. Są to działania wpływające niekorzystnie na funkcjonowanie komunikacji, a co za tym idzie np. na przewóz substancji niebezpiecznych. W pewnych okolicznościach tego typu akcje mogą generować duże zagrożenie i to nie koniecznie w miejscu ich występowania.
Aby unaocznić możliwą skalę zjawiska na poniższym wykresie przedstawiamy dynamikę blokad w województwie dolnośląskim w pierwszych 10 dniach protestu rolników w styczniu 1999 roku. Wykres ten obrazuje czasową zależności ilości zablokowanych dróg. Jak łatwo można zauważyć protest narastał w godzinach popołudniowych każdego dnia (największy ruch na drogach) osiągając w danym okresie szczytową wartość 29 zablokowanych miejsc na drogach. Ponieważ w większości przypadków były to drogi krajowe lub wojewódzkie poważnie został zakłócony ruch tranzytowy, a także ograniczona została mobilność służb ratowniczych (pomimo deklaracji o przepuszczaniu pojazdów uprzywilejowanych występowały trudności z przejazdem przez zastawione oczekującymi samochodami drogi). Duże zagrożenia stanowiły także, uwięzione w korkach lub zmuszone szukać innych dróg objazdu, transporty z substancjami niebezpiecznymi.
Szacowanie zagrożenia terrorystycznego: