Odpady komunalne z nieruchomości niezamieszkałych

Informacje 23 kwietnia 2025

Wójt Gminy Gdów przypomina, że zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 5a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 399  z późn. zm.), właściciele nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne, są zobowiązani do zawarcia umowy na odbiór tych odpadów z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej oraz do udokumentowania przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi w Urzędzie Gminy Gdów. 

Zakres obowiązku

Obowiązek ten dotyczy wszystkich właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne, w tym prowadzona jest działalność gospodarcza, zlokalizowanych na terenie Gminy Gdów, m.in.:

  • zakłady produkcyjne i usługowe,
  • sklepy, biura, warsztaty,
  • ośrodki zdrowia, apteki, 
  • pensjonaty, szkoły  i inne obiekty użytkowe.

Nieruchomości mieszane

W przypadku nieruchomości o charakterze mieszanym, tj. częściowo przeznaczonych na cele mieszkaniowe, a częściowo na działalność gospodarczą, właściciel nieruchomości zobowiązany jest:

  • wnosić opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi do Gminy – za część mieszkalną, zgodnie ze złożoną deklaracją,
  • zawrzeć oddzielną umowę na odbiór odpadów z firmą uprawnioną – dla części wykorzystywanej do prowadzenia działalności,
  • w przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się w ramach opłaty dotyczącej nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy.

Zakaz mieszania odpadów

Przypominamy, że niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych z odpadami wytwarzanymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Kontrole i konsekwencje

Wójt Gminy Gdów jest zobowiązany prowadzić kontrole w zakresie posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych.
Brak posiadania stosownej umowy na wywóz odpadów zgodnie z art. 6 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 399 ze zm.)  stanowi wykroczenie, za które grozi grzywna w wysokości do 5000 zł.

Ponadto tut. Organ może wszcząć postępowanie nakazujące wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną, na podstawie art. 5 ust 7  ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Informacje dodatkowe

Wykaz przedsiębiorców uprawnionych do odbioru odpadów dostępny jest w Urzędzie Gminy Gdów oraz na stronie internetowej: https://www.gdow.pl/ w zakładce „Mieszkaniec” - > „Ochrona środowiska”.
Jeżeli dotychczas właściciel nieruchomości niezamieszkałej nie zawarł  umowy na odbiór odpadów komunalnych zobowiązany jest do niezwłocznego wykonania tego obowiązku. Przedmiotowa umowa musi zapewnić odbiór wszystkich frakcji odpadów komunalnych w sposób zgodny z Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 maja 2021 r., w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów zgodnie z którym selektywnie zbiera się papier, szkło, metale, tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe wielomateriałowe oraz bioodpady.

W przypadku pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Urzędem Gminy Gdów.


Najnowsze artykuły

InformacjeKultura 19 maja 2025

XXIV Rajd Szlakiem Papieskim

InformacjeSport 16 maja 2025

Weekendowe zapowiedzi