Informacja ws. kontroli właścicieli nieruchomości niezamieszkałych w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi

Informacje 31 sierpnia 2023

Na podstawie art. 6 ust 1 pkt 2 oraz ust. 5a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U.  z 2022 r. poz. 2519), Urząd Gminy Gdów informuje, iż przystępuje do kontroli przedsiębiorców w zakresie posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych.

W związku z obowiązującymi przepisami przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą zobowiązani są do posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych z podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej (wykaz podmiotów dostępny na stronie internetowej  Gminy Gdów; www.gdow.pl  Mieszkaniec - Ochrona środowiska - Rejestr działalności regulowanej).

Jednocześnie przypominamy, iż niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami powstającymi na skutek  prowadzonej działalności gospodarczej.

Wytwórcy odpadów komunalnych, zgodnie z art. 4d ustawy z dnia 13 września 1996 r.o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, obowiązani są do selektywnego zbierania wytworzonych przez siebie odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie oraz w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ust. 1.

Postanowienia umowy zawartej z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości muszą zapewnić odbiór wszystkich frakcji  odpadów komunalnych zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie oraz w sposób zgodny z Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 maja 2021 r. w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów, zgodnie z którym selektywnie zbiera się papier, szkło, metale, tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe wielomateriałowe, bioodpady.

Zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 3 ustawy dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gmina obowiązana jest do powadzenia ewidencji umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy.

Do nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne zalicza się m. in.: szkoły, przedszkola, urzędy, domy kultury, biblioteki, obiekty sportowe ośrodki zdrowia, apteki, obiekty produkcyjne, usługowe, handlowe, warsztaty, biura, sklepy, itp. W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części: przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni zawrzeć odrębną, dodatkową umowę na wywóz odpadów komunalnych niewytwarzanych w gospodarstwie domowym.

Właściciele nieruchomości mieszanych zobowiązani są wobec powyższego do:
- uiszczania opłaty w gminie za gospodarowanie odpadami komunalnymi - za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej zgodnie ze złożoną deklaracją;
- indywidualnego zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym – na część nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza).

Brak posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych skutkować będzie:
- wszczęciem postępowania nakazującego wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną na podstawie art. 5 ust 7 ustawy dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U.  z 2022 r. poz. 2519),
- nałożeniem kary grzywny na podstawie art.  10 ust. 2 ustawy dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U.  z 2022 r. poz. 2519).

Prowadzący działalność gospodarczą, w ramach kontroli prowadzonej w myśl ww. ustawy mogą zostać wezwani w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania do przedstawienia kopi aktualnych umów i dowodów uiszczania opłaty za usługę.

W związku z powyższym przedsiębiorcy, którzy do tej pory nie zawarli takich umów, obowiązani są do niezwłocznego wykonania tego obowiązku.  


Najnowsze artykuły